fredag 7 augusti 2009

När får vi se ett liknande IT-center på Motala bibliotek?



Westerville Public Library, som får besök av både oss och digibussen tisdag 18 augusti, ligger i Westerville (mitten av Ohio); en kommun som har cirka 35 000 invånare. På detta bibliotek finns ett välutrustat IT-center, "Technology Center", med ett 30-tal internetdatorer som kan bokas för enskilt bruk. Men där ges också regelbundet kurser i grundläggande dator- och internetanvändning, "computer training" - flera gånger i veckan. Dessa kurser är gratis - och mycket populära! De blir snabbt fullbokade. Det finns en feed som man kan prenumerera på där alla IT-kurser utannonseras. Länk till feeden

Exempel på kurser som regelbundet ges i bibliotekets IT-center:
  • Introduktion till e-post (skaffa ett konto, bifoga filer, vidarebefordra meddelanden etc.)
  • Introduktion till datorn (hur man hanterar musen, tangentbordet, desktopen etc.)
  • Introduktion till internet (grundläggande om hur man navigerar på nätet)
  • Introduktion till Microsoft Excel 2007 (grundläggande om hur man skapar tabeller och grafik)
  • Introduktion till Microsoft Word (grundläggande om hur man skapar textdokument, sparar och skriver ut)

Storleksmässigt kan man jämföra biblioteket i Westerville med Motala bibliotek, vars kommun har 42 000 invånare. På Motala bibliotek finns inget IT-center, där finns cirka 8-10 internetdatorer utspridda i lokalen, de flesta kan bokas upp till en timme, ett par stycken kan bokas längre tid.

Även i Motala finns det dock många biblioteksbesökare som efterfrågar hjälp med att hitta innehåll och tjänster på nätet. Så behovet av ett IT-center, där man skulle kunna få handledning och möjlighet att lära sig grunderna i internet, skulle nog vara lika stort där som i Westerville. Men när får vi se ett liknande IT-center på Motala bibliotek?

4 kommentarer:

  1. Besviken blir jag. För att sätta kontraster bör ju grundfaktan vara riktig. Motala har 6 timmesdatorer + 2 snabbdatorer + 1 databasdator + 2 barndatorer + 3 studierum med 3-timmarsdatorer. Totalt finns alltså i "öppen miljö" 14 datorer (de rena katalogsökningsdatorerna oräknade).

    Dessutom finns ett särskilt lärmiljörum med 4 stationära datorer + ytterligare 1 uttag för bärbar (som finns för publikt bruk). Platser är dessutom förberedda för ytterligare 4 bärbara datorer som är tänkta att kopplas mot trådlöst internet + att ett studierum ligger med möjlig öppning dit och kan förses med 2 arbetsplatser till förutom befintlig dator.

    Alltså möjlighet till ytterligare 11 platser, varav 5 redan finns, så att det blir ett "it-center" med 12 platser. Kurser har redan skett i rummet i samverkan med ett studieförbund.

    19 befintliga platser alltså. Dessutom finns ett halvstort sammanträdesrum med uttag + 1 uttag i läsesalen för föreläsningar och visningar mm. Carlsunds utbildningscentrum har funderat på att placera en telebildanläggning i sammanträdesrummet.

    Så frågan är snarare: hur ska Motala bibliotek utvecklas vidare på den inslagna vägen, hur ska samarbetet med studieförbund fördjupas och när får Motala använda sitt trådlösa nätverk?

    Mona Quick
    F.d. bibliotekschef Motala

    SvaraRadera
  2. Ursäkta Mona! Det har ju hänt massor under det år som du var chef i Motala!!! Bilden av Motala bibliotek har onekligen förändrats! Samtidigt får du medge att du har varit tveksam till om det är bibliotekets uppgift att ge introduktioner/kurser i grundläggande internetanvändning...? Biblioteket har väldigt många besökare som efterfrågar hjälp med teknik, datorer och internet, men det har inte varit självklart att personalen ska hjälpa till med det. Men det kanske biblioteket löser nu med studieförbundens hjälp? Skillnaden i USA är väl att man där anser att detta på ett mer självklart sätt är bibliotekspersonalens upppgift! Läste nyligen en rapport om att ca 80 procent av de amerikanska biblioteken ger kurser i grundläggande dator- och internetkunskap. Jag tycker att vi behöver diskutera detta mer inom bibliotekariekåren i Sverige, men du har helt rätt i att grundfakta ska vara rätt! Så än en gång - ursäkta! Kram Birgitta

    SvaraRadera
  3. OK. Jag är fortfarande tveksam till att just bibliotekspersonal ska hålla kurser. I USA har man inte studieförbund på samma sätt som i Sverige, det är en typiskt nordisk företeelse. Från början var det ju i mesta hand studieförbundens bildningssträvanden som startade bibliotek. De kyrkliga sockenbiblioteken var ju eg. mindre viktiga för utvecklandet av bibliotek.

    När kommunerna tog över biblioteken blev kopplingen till studieförbunden svagare, men det blir ändå underligt om vi ska börja med parallella verksamheter, när studieförbund får både statsbidrag och ofta kommunala bidrag till sin verksamhet. Jag har ju jobbat som informationssekreterare på Folkbildningsförbundet, så jag har mina fötter i båda lägren, och ser gärna tätare samarbete i modern folkbildning.
    Mona

    SvaraRadera
  4. Mona! Jag tror att det är två skilda saker. Här pratar vi om grundläggande introduktioner/kurser på 1-2 timmar för den som är nybörjare eller mycket ovan vid internet. Typ prova på. Det tror jag är bibliotekets uppgift!

    Biblioteket har låga trösklar, är till för alla, det känns tryggt att komma dit, det är gratis och du behöver inte binda upp dig. Faktorer som jag tror är mycket viktiga för att människor som är ovana ska våga ta det första steget på den digitala trappan.

    Sedan kan de flesta klättra vidare själva alltefter behov och intresse. Och då också anmäla sig till en betalkurs hos ett studieförbund.

    Men det kommer alltid att finnas uppemot 20-30 procent av befolkningen som behöver den här hjälpen på grund av rädsla, osäkerhet, bristande språkkunskaper och läs- och skrivförmåga.

    Detta är folkbibliotekens uppdrag, annars bidrar vi till ökande klyftor istället för att överbrygga några. Det är min övertygelse!

    Om vi sen kan hitta en hållbar modell för samarbete mellan folkbibliotek och folkbildning för att tillsammans motverka den digitala klyftan så är ju det jättebra! Som du vet pågår ju ett sådant försök i Östergötland. Det bygger på att ett studieförbund ordnar gratiscirklar för internetnybörjare på biblioteket. Och att handledarna för dessa cirklar ställer upp helt ideellt. Men ska det fungera på sikt behövs extra statliga medel, eftersom det är svårt för studieförbunden att överleva på gratiscirklar.

    I grunden tror jag att bibliotek och studieförbund har olika roller här, och att det absolut inte handlar om någon konkurrenssituation. Tvärtom är det fråga om ett vinna-vinna-läge, eftersom de människor som får hjälp av biblioteket att ta de första stegen på den digitala trappan, har chans att bli framtidens kunder hos studieförbunden!

    SvaraRadera