tisdag 18 augusti 2009

Don har kört 2 900 mil med digitala bokbussen

Ökenvärme, stormar, snöhöljda berg, två oceaner, stora städer och små byar på landet. Chauffören Don Smith (till höger på bilden) har sett och upplevt allt under sin färd med den digitala bokbussen. Han är den enda i personalen som varit med sedan starten i New York för drygt ett år sedan. Sammanlagt har blivit drygt 2 900 mil (17 500 miles) på de amerikanska vägarna. Alltid med Don Smith bakom ratten!

- Wow! It has been a great year, säger Don, när vi ses utanför biblioteket i Westerville - ett av drygt 160 events med bussen som Don varit med om. Överallt väcker bussen stor uppståndelse, och drar till sig många besökare som blir nyfikna på den nya möjligheten att ladda ner ljudböcker, musik och filmer från bibliotekens hemsidor.

Själv är Don Smith en stor ljudboksälskare. Under resorna brukar han lyssna på böcker om historia och självbiografier. Laddar du ned dem från bibliotekets hemsida? undrar jag nyfiket.

- Självklart, säger Don med ett stort leende. Det fungerar jättebra! Jag lyssnar på dem i mp3-spelaren i bilen. Men innan jag började köra den digitala bokbussen hade jag ingen aning om denna service. Men nu sprider jag det till alla långtradarchaufförer som jag träffar på vägarna, och de blir mycket intresserade!

På bilden syns fr. v. Tamara Murray, Westerville library, Jason Pokines, Jamie Kelly och Don Smith.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar