Amy Pawlowski (bilden) är ansvarig för den stora avdelning för e-medier på Cleveland Public Library, som verkar i en stad med ca 450 000 invånare. Här står hon utanför den digitala bokbussen i downtown Cleveland.
Hon berättar att det var i Cleveland som allt startade för tio år sedan. På den tiden jobbade hon på det lokala företaget Overdrive, som står bakom The Digital Bookmobile och satsningen på nedladdningsbara böcker och andra medier till bibliotek runt om i USA - och numera även till bibliotek i Kanada, Australien, Nya Zeeland och England.
Då, för tio år sedan, började företaget att digitalisera böcker i samarbete med Cleveland Public Library.
- När vi lanserade tjänsten fanns det cirka tusen boktitlar i pdf-format som kunde laddas ner från bibliotekets hemsida. Idag har vi 30 000 titlar som kan laddas ner hemifrån. Samlingen omfattar e-böcker, ljudböcker, musik och nedladdningsbara filmer. Cirka 40 procent är mp3-böcker, säger Amy, som betonar att företaget Overdrive och biblioteket har haft ett nära samarbete under alla år.
Biblioteket i Cleveland har varit testbibliotek för de nya digitala medierna. Overdrive har utvecklat olika program så att det ska gå att ladda ner e-böcker och ljudböcker till olika bärbara enheter. Ett viktigt steg togs i våras då det blev möjligt att ladda ner ljudböcker till iPod, som är den vanligaste spelaren. Det innebar att antalet nedladdningar steg kraftigt, och idag är det nedladdning av ljudböcker som är mest populärt av de digitala medierna. Tätt följt av nedladdning av e-böcker till olika typer av läsplattor.
- Samarbetet med biblioteket är viktigt för att utveckla bra programvaror som är lätta att använda, det är ju biblioteket som får alla frågor från låntagarna, förklarar Amy. Själv bytte hon jobb för ett par år sedan, och jobbar nu på biblioteket med inköp och marknadsföring av e-medier, samt utbildning av bibliotekspersonal. Hon gillar satsningen på den digitala bokbussen.
- Det behövs något extra för att marknadsföra de digitala medierna; de syns ju inte i bibliotekens hyllor. Här blir det så tydligt vad det handlar om. Även om vi har haft den här servicen i flera år nu, så är det många som inte känner till den. Men många blir väldigt entusiastiska när de får höra talas om den här möjligheten att ladda ner böcker, film och musik hemifrån, säger hon.
Hon berättar att det var i Cleveland som allt startade för tio år sedan. På den tiden jobbade hon på det lokala företaget Overdrive, som står bakom The Digital Bookmobile och satsningen på nedladdningsbara böcker och andra medier till bibliotek runt om i USA - och numera även till bibliotek i Kanada, Australien, Nya Zeeland och England.
Då, för tio år sedan, började företaget att digitalisera böcker i samarbete med Cleveland Public Library.
- När vi lanserade tjänsten fanns det cirka tusen boktitlar i pdf-format som kunde laddas ner från bibliotekets hemsida. Idag har vi 30 000 titlar som kan laddas ner hemifrån. Samlingen omfattar e-böcker, ljudböcker, musik och nedladdningsbara filmer. Cirka 40 procent är mp3-böcker, säger Amy, som betonar att företaget Overdrive och biblioteket har haft ett nära samarbete under alla år.
Biblioteket i Cleveland har varit testbibliotek för de nya digitala medierna. Overdrive har utvecklat olika program så att det ska gå att ladda ner e-böcker och ljudböcker till olika bärbara enheter. Ett viktigt steg togs i våras då det blev möjligt att ladda ner ljudböcker till iPod, som är den vanligaste spelaren. Det innebar att antalet nedladdningar steg kraftigt, och idag är det nedladdning av ljudböcker som är mest populärt av de digitala medierna. Tätt följt av nedladdning av e-böcker till olika typer av läsplattor.
- Samarbetet med biblioteket är viktigt för att utveckla bra programvaror som är lätta att använda, det är ju biblioteket som får alla frågor från låntagarna, förklarar Amy. Själv bytte hon jobb för ett par år sedan, och jobbar nu på biblioteket med inköp och marknadsföring av e-medier, samt utbildning av bibliotekspersonal. Hon gillar satsningen på den digitala bokbussen.
- Det behövs något extra för att marknadsföra de digitala medierna; de syns ju inte i bibliotekens hyllor. Här blir det så tydligt vad det handlar om. Även om vi har haft den här servicen i flera år nu, så är det många som inte känner till den. Men många blir väldigt entusiastiska när de får höra talas om den här möjligheten att ladda ner böcker, film och musik hemifrån, säger hon.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar