måndag 5 april 2010

Nu är vår rapport klar!


Guidade turer i det digitala nedladdningslandskapet. Den digitala bokbussen liknar ingenting annat. Nu är vår rapport klar om den digitala bokbussen.

"Den digitala bokbussen - rapport från en studiresa 2009", som rapporten heter, handlar om den digitala bokbussens resa genom delstaten Ohio samt om de bibliotek som fick besök av bussen under den vecka som vi var där. Vi har intervjuat bibliotekspersonalen om hur de förberedde sig på bussens besök, hur de planerade att följa upp evenemanget och hur biblioteket i övrigt arbetar med digitala medier.

Även om den digitala bokbussen stod i centrum för besöket, så gav besöken på de lokala biblioteken ett stort mervärde åt resan. Vi imponerades av bibliotekens nytänkande och kundfokus. De amerikanska biblioteken har delvis nytolkat sin roll i det digitala samhället och ser numera som en av sina främsta uppgifter att ge människor tillgång Internet och erbjuda vägledning i informationsdjungeln.

Gratis IT-kurser fanns som ett självklart inslag på alla bibliotek som vi besökte. Alla bibliotek hade även bemannade hjälpdiskar i anslutning till de bokningsbara datorerna. Hög teknisk standard utmärkte biblioteken, något som alla verkade vara mycket stolta över!

Skulle den amerikanska modellen med den digitala bokbussen kunna inspirera till en liknande satsning i Sverige? Kanske, men först måste vi få till nya, attraktiva digitala nedladdningstjänster, och en digital mediekatalog. Och svenska bibliotek måste lära sig att ställa större krav på leverantörerna av e-medier. Det är vår slutsats.

Författare till rapporten är Birgitta Hellman Magnusson, Camilla Källgren, Lisbeth S. Káplár och Ann Östman.

Ladda ner rapporten
(pdf, 4 Mb)

4 kommentarer:

  1. Hej! Intressant inlägg och rapport! Och vilka möjligheter det finns med fler sätt att kunna använda bibliotekets möjligheter och resurser!

    Jag blev också lite nyfiken om hur datoranvändningskurserna bedrivs. Är det av bibliotekarier som gått fortbildning eller anlitas även externa aktörer för kursverksamheten?

    SvaraRadera
  2. Hej! Roligt att du tyckte rapporten verkar vara intressant. Huruvida det var bibloitekarier eller inte som höll i IT-kurserna varierade mellan de bibliotek som vi besökte. I Rocky River var det en IT-pedagog som var ansvarig för kursverksamheten, hon var inte utbildad bibliotekarie, men det var bibliotekarier som bemannade helpdesken i datacentret. I Westerville och Cleveland var det IT-bibliotekarier som håll i utbildningen. Alla bibliotek som vi besökte hade IT-utbildning för vuxna, och det var en verksamhet som hade vuxit i omfattning under de senaste åren.
    Rocky River-biblioteket (20 000 inv): http://www.rrpl.org/training/classes.html
    Westerville-biblioteket (35 000 inv): http://host4.evanced.info/westerville/evanced/eventcalendar.asp?ag=&et=Computer+Class&dt=mo&df=calendar&cn=0&private=0&ln=0%20
    Cleveland Public Library (HB 400 000 inv): http://events.cpl.org/eventcalendar.asp?ag=&et=Computer+Training&df=calendar&cn=0&private=0&ln=0
    Cleveland Heights (förort till Cleveland): http://www.chuhpl.lib.oh.us/page.php?id=34
    /Birgitta

    SvaraRadera
  3. Hej! Tack för svaret och länkarna! Jag tror verkligen att det finns stora möjligheter med biblioteken och inte minst på grund av att de är öppna för alla. En del av de deltagare jag möter i de cirklar jag ansvarar för inom datoranvändning och media besöker ibland bibliotek för att använda datorer men förmedlar att tiden vid datorn är väldigt kort och att de skulle vilja ha mer hjälp än de kan få där. Och det kan vara en av orsakerna till att de valt att gå på studiecirkel.

    Jag tror att det är viktigt med samverkan med olika aktörer för att det ska bli ett lärande utbyte emellan dem. Miljarder i skattemedel har använts i flera år till grund och gymnasieskolors utveckling inom datorområdet men fortfarande verkar behovet trots flera års satsningar handla om grundutbildning för lärare som till exempel PIM (http://pim.skolverket.se). Kanske hade det sett annorlunda ut om skolor fått mer "input" genom externa aktörer i skolan och i samverkan med lärare och elever? Fördelen med att anlita externa aktörer är att när de inte behövs längre kostar det inget, så det som kan verka dyrt i det korta perspektivet kan bli billigt i det långa.

    I exemplen från USA visas bibliotek som är öppna många timmar i veckan och att det finns möjlighet att föreningar med flera kan använda lokalerna, det låter utmärkt både när det gäller tillgänglighet och med tanke på att lokalkostnaden är en av de största posterna i budgeten.

    SvaraRadera
  4. Hej Fredrik! Ja, jag tror också att samverkan är en framtidsmodell. Vi har goda erfarenheter av att samarbete med studieförbund i Östergötland, där studiecirklar i grundläggande internet har ordnats på biblioteken med hjälp av handledare som ställt upp ideelt via ett studieförbund. Biblioteken ställer upp med lokaler, datorer och övrig teknik.

    Fördelen är att kursdeltagarna sedan kan återkomma till bibliotekets datorer, där de kan träna på egen hand, men även har kunnig personal till hands. Vi tror dock att gratisprincipen är väldigt viktig för att inspirerera männsikor att ta de första stegen över till den digitala världen. Vill man sedan förkovra sig inom något speciellt område finns ju möjligheten att gå vidare till studieförbundens ordinarie kursverksamhet.

    Kulturrådet finansierar ett nationellt projekt ”IKT-lyftet” som syftar till att bibliotek och folkbildning ska jobba för att få ett gemensamt uppdrag när det gäller att öka den digitala delaktigheten i samhället. Projektet har initierats från länsbibliotekshåll.

    SvaraRadera